Karin & Mari

Mitt foto
Karin & Mari Kock/näringsterapeut. Varför gör vi en blogg ihop? Vi brinner för att inspirera DIG!! Till att hälsosam mat är både enkelt,roligt och fantastiskt gott! VÅGA,LEKA,SMAKA,NJUTA. Så lyckas du i köket!!! Lycka Karin & Mari

torsdag 8 april 2010

Barnmat!

Här kommer ett inlägg till alla er mammor som vill ha lite tips på hur man gör egen barnmat.
Jag brukar koka ihop vad jag har hemma mixa och dela upp i portionsformar, sen är det bara att frysa in det som inte skall ätas upp för dagen.
Ljust nu har jag hela frysen full av olika blandningar.
I går gjorde jag en "thaigryta" till min 8 månaders det gick hem kan jag lova.

ca 4 babyportioner

Thaigryta

1/2 morot
2 broccolibuketter
2 blomkålsbuketter
2 msk röda linser
2 msk ris
2 msk kokosmjölk

Koka under lock ca 15 min mixa sedan tillsammans med 2 msk tjock kokosmjölk.


Laxpudding

2 st potatisar
4 st laxtärningar ( finns att köpa frysta färdiga laxtärningar på påse.)
1/2 liten morot
1 dillkvist
1 tsk smör

Koka potatisen och moroten ca 15 min lägg i laxen på slutet och koka ca 3 min.
Mixa tillsammans med 1 dillkvist och 1 msk smör.


Pasta med linser

3 msk valfri pasta
2 msk gröna linser
1/2 palsternacka
2 broccolibuketter
1 knippa persilja

Koka upp vatten, lägg först i linserna och palsternackan och koka ca 10 min.
Lägg sedan i pastan och koka tills den känns klar.
Lägg i broccolin på slutet så behåller den alla sina fina vitaminer och mineraler.
Mixa tillsammans med persilja och en msk kokosfett eller smör.

Kan verkligen rekommendera ekologiskt kokosfett ger en jätte god smak och innehåller nyttiga fetter som dom små behöver.

Mellistips

Mixa

2 msk frysta bär
1/2 banan
1 msk naturell youghurt
1 msk havregryn

Lycka till i köket.
Mari!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar