Karin & Mari

Mitt foto
Karin & Mari Kock/näringsterapeut. Varför gör vi en blogg ihop? Vi brinner för att inspirera DIG!! Till att hälsosam mat är både enkelt,roligt och fantastiskt gott! VÅGA,LEKA,SMAKA,NJUTA. Så lyckas du i köket!!! Lycka Karin & Mari

måndag 1 februari 2010


Det råder lite delade meningar hurvida man ska äta något litet eller inte före ett träningspass. Själv mår jag bäst med något litet sådär 1/2 tim före träning.
Jag brukar göra en mättande smoothie det funkar bra för mig.

Här får ni ett recept som jag gillar och som stärker kroppen innan träning, inte så söt
vilket jag föredrar vill du ha lite mer sötma kan du mixa med 2 st dadlar.

1 dl blåbär
1 dl vatten
1 dl naturell yoghurt
1/2 avocado
1/2 banan
saften från 1 apelsin

1 msk hela linfrön

1 msk sesamfrön

1 tsk spirulina

1 kapsel probiotika

Mixa till en smoothie och drick på väg till träningen.


Lite hälsoinfo om din smoothie:


Blåbär är ett antioxidantrikt litet bär.

Vatten
renar kroppen drick minst 10 glas vatten om dagen och ännu mer när du tränar.

Youghurt innehåller mycket kalcium vilket är livsnödvändigt för skelettet.

Avocado
är rikt på oleinsyra enkelomättat omega 9 fett som hjälper kroppen att sänka totalkolesterolet.


Banan är en nyttig kolhydratkälla och innehåller dessutom mycket kalium som hjälper till att reglera vätskebalansen i kroppen och fyller en viktig funktion hos hjärta, muskler och nervsystem.

Apelsin
är rikt på C vitamin som motverkar förkylningar.


Linfrön
innehåller alfalinolensyra ALA som är förstadiet till omega 3, och är dessutom en bra fiberkälla.


Sesamfrön
är liksom youghurt väldigt rikt på kalcium


Spirulina
är ett utmärkt proteintillskott före träning.


Probiotika är det bästa för en stark och frisk kropp och fungerande mage och tarm, 70 % av immunförsvaret finns i din mage.

Träna på
Mari!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar