Karin & Mari

Mitt foto
Karin & Mari Kock/näringsterapeut. Varför gör vi en blogg ihop? Vi brinner för att inspirera DIG!! Till att hälsosam mat är både enkelt,roligt och fantastiskt gott! VÅGA,LEKA,SMAKA,NJUTA. Så lyckas du i köket!!! Lycka Karin & Mari

torsdag 18 februari 2010

Våfflor till frukost !


Douglas har länge önskat sig våfflor till frukost, herregud hur ska man ha tid att göra det på morgonen?
Men så i dag vaknade jag riktigt tidigt och utvilad för en gångs skull så jag passade på att göra hans önskan till verklighet, och gissa om jag hade en snäll och hjälpsam liten kille här hemma innan det var dags att knata i väg till dagis.

Nu kanske ni tänker att det blev våfflor med sylt och grädde men nja jag kände väl att det inte riktigt passade in på frukostbordet.
Istället rörde jag ihop lite keso rivet äpple och hallon och serverade på våfflorna toppade med pumpafrön och kokosflingor.
Ljuvligt gott blev det.

Här får ni recept på våfflorna som jag dessutom gjorde lite extra nyttiga med bovetemjöl istället för vete.

Våfflor med hallon och äppelkeso

100 gram smält smör
2 dl gräddmjölk eller vanlig mjölk
3 dl bovetemjöl
2 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 dl iskallt vatten


Smält smöret och låt det svalna. Vispa samman mjöl, mjölk, ägg, bakpulver och salt till en jämn smet.
Tillsätt smöret och det iskalla vattnet, grädda våfflorna på ett hett järn med lite smör.

Blanda ihop 2 dl keso 1 rivet äpple, 1 dl hallon och en gnutta äkta vaniljpulver.

Njut av nygräddade våfflor vilken lyx.
Mari

1 kommentar:

  1. Vilken super mamma du e bästaste Mari kram Mamma Jessica

    SvaraRadera