Karin & Mari

Mitt foto
Karin & Mari Kock/näringsterapeut. Varför gör vi en blogg ihop? Vi brinner för att inspirera DIG!! Till att hälsosam mat är både enkelt,roligt och fantastiskt gott! VÅGA,LEKA,SMAKA,NJUTA. Så lyckas du i köket!!! Lycka Karin & Mari

söndag 11 oktober 2009

Glutenfritt!!!

För några dagar sen fick jag en förfrågan från min kära vän Cissi om jag inte kunde skriva glutenfria veckomenyer här på bloggen vilket jag tyckte va en strålande idè.
Eftersom jag äter glutenfritt själv kan jag dela med mig av en mängd goda recept.

Cissi lider av reumatiska sjukdomen SLE som är en inflammationssjukdom som innebär att immunförsvaret angriper den egna kroppen. Oftast är det lederna, huden och blodet som drabbas värst.
För att minska på inflammationen i kroppen kan man försöka att utesluta gluten i kosten.
Gluten finns i alla sädesslag så som vete, råg, korn och lite i havre.
Man kan även boosta kroppen med inflammationshämmande godsaker som Omega 3 som finns i fiskolja och linfröolja.
Även ingefära, gurkmeja, nyponpulver och aminosyran bromelain som finns i ananas är starka inflammationshämmare.
Sen får man inte glömma att största delen av immunförsvaret 70 % sitter i magen så är man snäll mot den kommer man långt och med lite probiotika kommer man längre:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar