Karin & Mari

Mitt foto
Karin & Mari Kock/näringsterapeut. Varför gör vi en blogg ihop? Vi brinner för att inspirera DIG!! Till att hälsosam mat är både enkelt,roligt och fantastiskt gott! VÅGA,LEKA,SMAKA,NJUTA. Så lyckas du i köket!!! Lycka Karin & Mari

torsdag 26 november 2009

Koka soppa på en spik!


I bland är det väldigt tomt i mitt kylskåp speciellt dagen innan Ekolådan står utanför min dörr och knackar. I dag va en sådan dag och då brukar jag alltid koka en soppa på alla små slantar av grönsaker som ligger och "skräpar"i kylen. Perfekt att rensa ut innan nya fräscha ting kommer in.

Så vad hittade jag i kylen...


1 vitlöksklyfta

1 bit ingefära

1/2 gul lök

2 st morötter

2 st potatisar

1 broccolistam
lite rödkål

lite chinakål


I skafferiet finns det alltid...


1/2 dl Quinoa
1/2 dl gröna linser

2 msk Reneè Voltaires lantbuljong

Skala och skiva ner alla grönsaker och fräs i lite kokosfett eller olivolja ( utom kålen den har du som topping när soppan är klar)
Slå på ca 1 liter vatten och buljongen, ha i quinoan och linserna salta och peppra efter smak. Låt koka upp och sjud på svag värme tills det är bra konsistens på linser, quinoa och grönsakerna.
Toppa med finstrimlad kål.


Klart och du har en supergod soppa på ingenting.


Våga Mari!

1 kommentar:

  1. låter som en god och värmande soppa :)
    du får ha en fortsatt bra helg :) kram

    SvaraRadera