Karin & Mari

Mitt foto
Karin & Mari Kock/näringsterapeut. Varför gör vi en blogg ihop? Vi brinner för att inspirera DIG!! Till att hälsosam mat är både enkelt,roligt och fantastiskt gott! VÅGA,LEKA,SMAKA,NJUTA. Så lyckas du i köket!!! Lycka Karin & Mari

söndag 17 januari 2010

Biosmarr!


I dag har jag och Douglas haft en mysig dag tillsammans med Jessica och Milo, det var bio som stod på schemat och till bio hör ju förstås godis till.
Eftersom jag har lyckan att ha en torkugn hemma för tillfället passade vi på att göra Douglas favoritgodis Härliga hallonremmar som jag vanligtvis brukar köpa med mig från jobbet.
Busenkelt nyttigt och fantastiskt gott.
Det går även bra att göra remmarna i vanlig ugn, bara att bre ut smeten på ett bakplåtspapper och sätta in i ugnen på lägsta temp vanligtvis 50 grader i ett dygn, öppna luckan lite då och då och släpp ut luften.

Hallonsmet

5 dl tinade hallon eller färska
10 st torkade osvavlade aprikoser ( dom bruna ) blötlagda ca 1 tim
1/2 banan

Mixa till en fin och slät konsistens och bre ut ca 1/2 cm tjockt lager på ett vaxat bakplåtspapper.
Torka i 1 dygn.
Färdigt när du kan dra bort det från pappret.
Klipp i remsor eller varför inte i figurer som min lilla kille gillar.

Gör det till fredagsmys tillsammans med barnen och nästa dag har ni supernyttigt och smarrigt lördagsgodis.

Lycka Mari!

1 kommentar:

  1. Jag vill bara säga att jag äskar er blogg. Den är otroligt inspirerande. Jag är inne är nästan varje dag. Idag ska jag testa att göra detta biosmarr! Tack för att ni sprider glädje och hälsa omkring er!!! MVH Martina

    SvaraRadera