Karin & Mari

Mitt foto
Karin & Mari Kock/näringsterapeut. Varför gör vi en blogg ihop? Vi brinner för att inspirera DIG!! Till att hälsosam mat är både enkelt,roligt och fantastiskt gott! VÅGA,LEKA,SMAKA,NJUTA. Så lyckas du i köket!!! Lycka Karin & Mari

fredag 22 januari 2010

Misch masch!

Det är rätt roligt när jag och min sambo ska laga mat tillsammans han är en riktig kock kock som jag brukar säga och jag är lite mer flummig i köket.
Jag kan blanda och trolla med flera smaker som kanske inte vanligtvis passar ihop, medans han gärna vill ha det på sitt vis som är lite mer traditionellt och väldigt gott.
Men slutresultatet brukar bli väldigt bra tillslut ändå.

I kväll bjöds det på

Pestoöverbakad lax tillsammans med potatiskubbe, citron & ingefärsgrillad fänkål samt en limecreme fraiche.
4 port

2 stora bakpotatisar

Skala och dela potatisen på mitten.
Lägg potatisen i en ugnsfast form tillsammans med 3 krossade vitlöksklyftor, salta, peppra och ringla lita olivolja över och sätt in i ugn på 225 grader ca 40 min.

800 gram lax

Skär laxen i 4 skivor eller baka den hel om du hellre vill det.

Pesto på cashewnötter

1/2 dl cashewnötter
1/2 - 1 dl olivolja
2 krukor basilika
1 dl riven parmesanost
1 vitlöksklyfta
salt och peppar

Mixa till en jämn konsistens späd med oljan lite i taget.
Lägg ett täcke över laxen och sätt in i ugn på 175 grader ca 15 min.

Ingefärsgrillad fänkål

2 st fänkål skuren i klyftor
2 cm finriven ingefära
1 tsk honung
1 msk olivolja
saften från 1/2 citron
salt
peppar

Lägg fänkålen i en ugnsfast form.
Gnid in kryddningen och oljan ordentligt och sätt in i ugn på 200 grader ca 20 min.

Limecreme fraiche

2 dl creme fraiche
saften från 1/2 lime
skal från 1 lime
salt
peppar

Det kanske känns jobbigt med 3 olika gradantal men det löser sig så här:

1 sätt in potatis på 225 grader först i 20 min

2 sänk värmen till 200 grader sätt in fänkålen

3 efter 10 min sänker du till 175 grader och du sätter in laxen

Enkelt och klart efter 40 min.

Smaka Mari!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar