Karin & Mari

Mitt foto
Karin & Mari Kock/näringsterapeut. Varför gör vi en blogg ihop? Vi brinner för att inspirera DIG!! Till att hälsosam mat är både enkelt,roligt och fantastiskt gott! VÅGA,LEKA,SMAKA,NJUTA. Så lyckas du i köket!!! Lycka Karin & Mari

lördag 30 januari 2010

I stället för sylt!


Lördagar för oss innebär pannkakslunch, snabbt enkelt och gott innan dagens aktiviteter.
Jag gör alltid smarriga bovetepannkakor och serverar aldrig vanlig sylt till.
Det finns så mycket goda alternativ till köpesylt man kan röra ihop.
Tänkte dela med mig av några favoriter.



Varma blåbär med vanilj:


2 dl blåbär
1 tsk honung
1 knivsudd äkta vaniljpulver ( inte vaniljsocker )

Rör ihop ingredienserna i en kastrull och värm på dom.
Servera till pannkakorna.
Lite grädde tillsammans med blåbären är fantastiskt gott.



Banan och kokosröra:


1 banan
1 dl fryst ananas
1 msk kokosflingor

Mixa ihop till en röra antingen till en slät konsistens eller lite mer bitig.
Lägg en klick på pannkakorna och strö lite cacaonibs över.



Avocado och hallonglass:

1 avocado
1 dl hallon
1 tsk honung
1 msk vatten

Mixa ihop till en härlig glass.



Äpple och kanelmums:

2 dl kesella
2 rivna äpplen
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk honung

Blanda ihop alla ingredienser och toppa din pannkaka.

Hoppas du har fått lite tips till nästa pannkakslunch.

Lek Mari!

2 kommentarer:

  1. Underbart vilka smarriga tipps! dom ska jag ta till mig kram kram

    SvaraRadera